torsdag 29 mars 2012

En dag av återhämtning

~~

En dag i slowmotion. Tankarna är långsamma. Det krävs stor koncentration och mycket kraft att läsa något. Bokstäverna i texten säger mig inget om jag låter blicken scanna av orden för fort. Ord för ord och fullt fokus, då går det bra. Dagar som dessa sänker jag kraven och vet att det bara finns en sak att göra, låta kroppen och hjärnan få sin vila. Tidigare har jag kunnat känna frustration över dessa dagar men det gör jag inte längre. De är en del av mitt liv nu.

Största delen av dagen har jag varit sådär otroligt trött så varje gång jag sluter ögonlocken så kan jag somna. Jag skulle kunna beskriva det som att jag känner mig nyvaken hela dagen och ibland somnar jag om. För jag har sovit en timme eller två när jag lade mig i soffan för att jag inte kunde hålla huvudet uppe längre. Den sömnen är nödvändig men den gör mig inte piggare, den är en paus. Efteråt har det "nyvakna" tillståndet fortsatt och jag längtar efter nattens sömn.

Dagar som denna är svåra att beskriva och förklara. Jag är trött och trött på ett sätt som jag numera vet vad det är men aldrig skulle förstått tidigare. Förutom "sömntrötthet" är kroppen tung, tankarna långsamma, sinnet lite lågmält och jag har ett stort behov av att vara ifred. Jag känner igen allt från när jag först blev sjukskriven men det är av en betydligt mildare grad. Nu kommer denna trötthet efter dagar av (för) mycket aktivitet, med mina mått mätt. Jag vet det innan, det är något jag räknar med. Det är en dag av återhämtning.


~~ ~~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar