måndag 2 januari 2012

Avslut och avstamp

Det är hoppfullt på något vis med årsskiften. Ett nytt år, en ny chans, nya mål och möjligheter. Ett sorts bokslut då man kan sammanfatta och göra avslut. Avslut är inte alltid så enkla att få till på ett bra sätt, men när man avslutat finns det en ny början. När man har gått igenom, sorterat och summerat, då finns det möjlighet att välja vad man vill lämna därvid och vad man vill ta med sig. Sedan är det dags för avstamp. Att ta sats mot det okända, mot möjligheterna och in i det nya. I ett avstamp har man en riktning, en önskan om vad man vill åstadkomma och en idé om vart man vill landa. Det kan gå lite hur som helst. Det beror bland annat på vilken kraft, energi och beslutsamhet som man har med sig i avstampet men det som förblir det viktigaste är viljan och lusten. För även med väldigt lite energi kan man komma en bit och det kan bli en väldigt fin landning.

I mitt avslut kan jag konstatera att jag har varit med om mycket under året och också åstadkommit en hel del som jag är glad över. Det största är att jag blev klar med en restuppgift från min vidareutbildning och nu fått min examen som specialpedagog. Det är jag oerhört glad och stolt över!
I mitt avstamp har bestämt mig för att varje dag försöka göra något som jag mår bra av. Det är inte bara en önskan om att göra roliga saker utan ett sätt att få den egna hälsan i fokus. Att ta vara på stunden ska bli ett sätt att leva hoppas jag och jag ser fram emot alla små må-bra-stunder av olika slag!



~~ ~~

2 kommentarer:

  1. Bra! Du är så klok! Jag är helt övertygad om att ditt kommande år blir toppen på alla sätt och vis...vi bestämmer det nu ;) kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Charlotte Odelberg8 januari 2012 kl. 19:49

    Instämmer till fullo, jag vill också leva så, leva i nuet. Tiden går bara fortare och fortare, jag känner hur tiden drar iväg från mig, utan mig. Jag brukar, både på skoj och allvar, säga att jag är gammal därför att många äldre brukar resonera så. Jag är bara 42!!! Leva i nuet och ta vara på det, det blir mitt nyårslöfte, lite i efterhand:)

    SvaraRadera