onsdag 12 december 2012

Fototriss - Reflektioner

~~

Denna veckas tema på Fototriss är Reflektioner. Reflektion är ett ord jag tycker om och mer än så, det är en del av mig. Så naturligtvis blev det reflektion även över temat.

Min första tanke när det gäller bildval var Vatten. Det finns flera skäl till det. Dels reflekterar vatten så vackert både när det gäller ljus och motiv, dels finner jag det så otroligt rofyllt att vara vid och titta på vattnet. Många stunder har jag tillbringat vid havet och reflekterat över livet.

Mina tre bilder är således bilder av vatten med reflektioner, men på lite olika sätt. Den första är nytagen och där reflekterar vattnet i sin frusna form både ljus och spegling och i den andra bilden reflekterar vattnet himlen. Den tredje bilden har jag publicerat tidigare i bloggen, för ett år sedan, tillsammans med en haiku. Jag väljer att göra på samma vis nu eftersom jag tycker att de passar ihop - bilden, dikten och temat.

Klicka gärna på bilderna för större format. Bilderna är inte redigerade.
















Låt mig sitta här

och vila min själ en stund

höra havets röst





~~

Vill du se fler bilder och tolkningar på temat Reflektioner så kan du titta HÄR

~

11 kommentarer:

  1. Så fina bilder alla tre! Att sitta på den bänken och reflektera skulle jag gärna göra, med en skinnfäll under rumpan!! Snyggt trissat!

    SvaraRadera
  2. Vacker triss! Gillar sista bilden tillsammans med haikut. Och tack för din kommentar på min sida :)

    SvaraRadera
  3. Fina bilder! Gillar mittenbilden lite extra :)

    SvaraRadera
  4. Snyggt trissat och väl sammanhållen reflektionsserie.
    Tack för kommentar. Roligt att du "fingranskat" första bilden och funnit så små detaljer i den. Ser också att du har en annan blogg med massor av fina recept. Skall kolla dem lite grundligare senare.
    Mina barnbarn 12 o 15 år skriver också kok/kakböcker. Ber att få länka din sida till dem.

    Ha det riktigt gott i vinterkylan. Ser att just nu är det -18 grader.
    Tore

    SvaraRadera
  5. Magiske refleksjoner som gir indre ro! Takk for trivelig hilsen du la igjen hos meg:)

    SvaraRadera
  6. Åh, så vackra reflektioner! Och så vackra bilder.

    SvaraRadera
  7. Jättefina bilder och reflektioner. Önskar dig en trevlig tredje advent!

    SvaraRadera
  8. Jättefin triss! Håller med om att det är nåt speciellt med vatten - både i flytande och fast form. Och bänken på tredje bilden skulle jag kunna sitta på en lång stund - och reflektera.

    SvaraRadera
  9. Skönt vackra, reflekterande och rofyllda bilder, alla med vatten. Mittbilden med vattenytan som speglar molnen gillar jag skarpt!

    SvaraRadera
  10. Fina trissbilder, speciellt den i mitten.

    SvaraRadera
  11. Så vackra reflektionsbilder. Verkligen jättefint:).

    SvaraRadera