torsdag 18 oktober 2012

Skicka vidare

~~

Allt som oftast händer det att något inte blir som man tänkt eller hoppats. Det kan vara i stort eller smått och det kan lätt leda till besvikelse och irritation. Ibland sitter känslan kvar och förstör mer än vad det är värt, dåligt humör är ingen rolig följeslagare.

Ett uppmuntrande ord, ett leende, en kram eller någon som gör något litet extra kan förändra allt. Det behövs inte mycket för att bryta det negativa eller för att se det goda igen. Vi kan hjälpa varandra att locka fram känslor av glädje och optimism.

Idag började min dag med en liten besvikelse och jag var irriterad, men sedan läste jag några ord av en vän som beskrev sin livssituation. Hon och hennes familj har stora utmaningar att hantera i sina liv och hon avslutade det hon skrivit med en önskan: Gör någon lite extra glad idag! Ge någon ditt leende, säg något uppmuntrande till någon i din omgivning, bli inte irriterad på det du brukar utan se det från ett annat håll idag.

När jag hade läst hennes ord var all min irritation borta. Jag kände en stor tacksamhet över att orden hjälpte mig att lyfta blicken och se bortom min egen lilla besvikelse. Livet är större! Vi behöver varandra och kan ibland göra en större skillnad än vad vi förstår. Leenden smittar och uppmuntran värmer. Någon annans ord kan få oss att se vår egen situation ur ett annat perspektiv. Gör en skillnad för någon idag, ge någon ditt leende, din uppmärksamhet eller några värmande ord. Tag väl hand om dig själv och gör någon annan lite extra glad idag!





Foto: Anneli Bringerud



~~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar