fredag 28 januari 2011

Den vackraste melodin

Plötsligt hörs den vackraste av melodier ifrån pianot. Den fyller rummet och letar sig vidare genom huset tills den når mitt hjärta. Tonerna strömmar fram likt solstrålar genom lövverket en högsommardag, likt fåglars sång och regnbågens färger. De kommer likt porlande bäckar och lyckliga barnskratt. Hela min kropp fylls av lycka, jag följer musiken och blir stående i dörröppningen... Leende ser jag på händerna som frambringar denna lycka.

Fingrarna som dansar fram på pianots tangenter är min 15-årige sons. Jag får tårar i ögonen av den vackra musiken. Igår gipsades hans högra arm efter ett olyckligt fall då han bröt armen och behövde opereras. Idag sitter han vid pianot och prövar rörligheten i fingrarna.

Jag förundras inför livet och känner en oerhörd tacksamhet och glädje. Lika oväntat som olycka och bekymmer drabbar oss, lika plötsligt överraskar lyckan ibland med sina gåvor. Livet - det oförutsägbara och den största gåvan.

~~ ~~ ~~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar