onsdag 7 september 2011

Vi blir till i varandras ögon

Framgångsrik. Det är inte precis det ord jag skulle välja för att beskriva mig själv. Ordet framgångsrik är väldigt värdeladdat. Det är nära förknippat med en lyckad yrkeskarriär. Om man ser till de yttre faktorerna och ytligt bedömer min situation ser man följande: En medelålders kvinna som arbetat inom barnomsorgen i ett tjugotal år med en oavslutad vidareutbildning, som varit sjukskriven i 2½ år och som nu är utförsäkrad sedan 4 månader. Det låter inte som definitionen på framgångsrik. Ändå var det just det ordet som en vän använde för några veckor sedan när hon i ett sammanhang skulle beskriva mig! Jag blev först alldeles ställd och sedan blev jag rörd till tårar… Hon skrev att jag var ”en vän som har lärt mig mycket om stress och som är en fantastiskt framgångsrik person på många vis”. De här orden har förändrat mig.

Jag förstod att hon bland annat tänkte på allt det som jag har gått igenom de senaste åren, allt det jobb som jag har lagt ner på ett inre förändringsarbete, att jag lärt mig att sätta upp små men rimliga mål och tillåter mig att glädjas när jag nått dem och att jag fortsätter att sätta upp nya mål och hela tiden strävar framåt. När man är långtidssjukskriven är det lätt att börja tvivla på sig själv, sin kompetens, sin förmåga, sin framtid. Många gånger har jag undrat över när jag kommer kunna börja arbeta igen, hur mycket jag kommer att klara av, vad jag kommer att klara av. Frågor fulla av tvivel och ovisshet.

Min väns ord gav mig ett nytt perspektiv på mig själv. Den som är framgångsrik klarar av saker. När jag tänkte efter så har jag klarat av otroligt många saker. Det har jag vetat om tidigare också. På ett intellektuellt plan har jag varit nöjd och stolt över vad jag har åstadkommit. Men de här orden gjorde något annat med mig. Jag fick ett nytt sätt att se på mig själv. Från att ha varit fylld av frågor om hur, vad och om jag ska klara av saker är jag nu fylld av en helt annan inställning. Den som är framgångsrik klarar av saker. Hur, vad och om är inte längre väsentligt. Jag ser med tillförsikt och glädje på framtiden. Faktum kvarstår, det är osäkert när jag kommer att kunna börja jobba, jag vet inte hur mycket eller vad jag kommer att klara av, men min självbild är förändrad och det gör hela skillnaden.

Jag är framgångsrik, jag klarar av saker!




~~ ~~

1 kommentar:

  1. Nu blir JAG tårögd...jag är mycket glad över att få vara din vän ;)Tack för vår stund idag!

    SvaraRadera