måndag 26 september 2011

Att välja sitt liv

¨
”Det viktiga är inte hur man har det utan hur man tar det”

Orden i detta uttryck är så sanna och samtidigt kan de vara provocerande. Påståendet lägger över ansvaret på mig. Jag kan inte skylla på dåliga förutsättningar eller livets orättvisor utan det är upp till mig att ta det på ett bra sätt. Det är inte alltid så lätt att ta en svår situation på ett bra sätt. Ibland tar de negativa tankarna över och menar att man får skylla sig själv, att man kunde ha gjort på ett annat sätt för då hade allt varit annorlunda eller att det var andra som orsakade situationen. Det kanske är sant, situationen kanske har uppkommit på grund av något av dessa argument.


Trots det kan utkomsten av det hela bli på helt olika sätt beroende på hur man tar det. Den enda som kan göra något åt hur jag upplever situationen är jag själv. De negativa tankarna kan fylla en funktion under en kort tid. De kan få oss att se våra tillkortakommanden och de påminner oss om att vi kan må dåligt. Det är inte heller fel att må dåligt en stund över en situation man inte är nöjd med men det är när de negativa tankarna får makten som det blir besvärligt, destruktivt och improduktivt. De leder inte livet framåt, de håller tillbaka kreativitet och förstör möjligheterna. Det svåra är att se att de är negativa tankar, för många av dem verkar vara sanningar. Man kan behöva hjälp för att lära sig att känna igen dem och upptäcka vilket inflytande de har.

Jag har med hjälp lärt mig att känna igen och identifiera många negativa tankar och ändå lurar de mig ibland. Det händer att jag blir intrasslad i tankar som vill få mig nedstämd, bekymrad eller fylld av otillräcklighet. Tidigare kunde de hålla fast mig rätt länge, för jag var inte medveten om vad de var. Jag tog dem för sanningar. Nu märker jag efter att tag att jag faktiskt är intrasslad och då kan jag välja att trassla mig ur deras grepp.

Det finns flera olika sätt att tolka en situation och det finns alltid minst två alternativ, det sämsta tänkbara alternativet och det bästa tänkbara alternativet. Det är här man kan göra ett val, ett val av hur man tar det. Det sämsta tänkbara alternativet är inte sannare än det bästa tänkbara alternativet. Det kan vara lätt hänt att man väljer den sämsta tänkbara alternativa tolkningen utan att ens veta om det. Man tror kanske att man bara är realistisk och funderar inte alls på att det finns alternativ. Att välja bästa tänkbara alternativa tolkning av en situation förändrar mycket. Plötsligt finns det möjligheter och när man ser möjligheter då är inte det viktigaste hur man har det, utan hur man tar det.



~~ ~~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar