söndag 16 juni 2013

Fototriss: Småkryp

~~

Denna veckas tema hos bloggen Fototriss är Småkryp.

För två veckor sedan var vi i Edsele och i gräset där fick jag syn på ett ovanligt kryp och senare en väldigt stor och välpolerad bagge av något slag. Båda de bilderna finns med här nu och som sista bild blir det en från ikväll. En liten fluga satt i buketten med hundkex som stod på altanbordet och den fångade jag, men bara på bild :) Vill du se bilderna i större format så går det bra att klicka på dem.





Lite bronsfärgad och med en "kam" som spröt, vad kan detta vara...?



Stor och stilig men vad heter den...?



Husfluga i kvällssol


Vill du se fler småkryp så finns det många på bild här hos Fototriss


~~



17 kommentarer:

  1. Underbara och fina bilder!
    Är dålig på namn på de små krypen som finns lite varstans nu. Hoppas du får svar av någon som vet.
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  2. Det var fina bilder på småkrypen.

    SvaraRadera
  3. Fina bilder på ovanliga småkryp. Krypet på översta bilden ser väldigt ovanlig ut.

    SvaraRadera
  4. Är så himla dålig på insekter, vet inte vad de heter fast man sett dem massor av gånger. Fin triss!

    SvaraRadera
  5. Baggebilden är suverän ... riktigt nice att fota småkryp ibland (om man hittar några) :)

    SvaraRadera
  6. Jättefina bilder och en extra härlig komposition på den sista.

    SvaraRadera
  7. Det där var inga vanliga småkryp på 2 första bilderna, häftiga...

    SvaraRadera
  8. Den sista bilden är riktigt fin! =)

    SvaraRadera
  9. Snygg triss! Gillar alla bilderna men kanske vinner baggen med en hårsmån!

    SvaraRadera
  10. Vilka fantastiska småkryp du har hittat - bilderna är makalösa!

    SvaraRadera
  11. Hej Bringebruden!

    Trevligt att du fann min blogg (http://naturligdagbok.blogspot.com) och lämnade en kommentar där. Roligt att du fann en makaonfjäril också i Timråtrakten.
    Nu gästar jag din blogg, efter din inbjudan, för att besvara din fråga.

    Skalbaggen med kamformade antenner heter: kamhornad knäppare, Ctericera pectiocornis och du kan läsa och se mer om den på följande adress: http://artsidan.se/?p=922

    Den svarta runda är en tordyvel som jag tror heter skogstordyvel, Geotrupes stercorosus (lite osäker efter fotots kvalitet) som du kan läsa mer om på följande adress: http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=4003

    Nu min vän närmar du dig en ny spännande värld.

    Lycka till med ditt skriveri och dina fortsatta studier och din nyfikenhet i natur.


    många hälsningar
    från

    Gebbe Björkman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för ditt svar!!

      Nu har jag lärt mig något nytt igen, och mer när jag läste vad som stod i länkarna du hänvisade till.

      Din fina blogg läser jag lite då och då.

      Soliga hälsningar
      Anneli

      Radera
  12. Tack för komplimangerna, och svaret på min fråga!
    Nu vet jag hur en svärmare ser ut..:)
    Fin triss du själv har lyckats skapa !
    Fortsatt trevlig midsommardag.
    Hälsningar
    Bertil

    SvaraRadera