onsdag 29 september 2010

Att vara busschaufför

Våra tankar styr våra liv! Det finns siffror på hur många tankar vi tänker varje dag. Omkring 65000 har jag läst att det är, det går att mäta genom att man mäter aktiviteten i hjärnan. En förfärande stor del av dessa tankar är negativa tankar. Det går att bli medveten om detta och stoppa de här rackarna som ställer till det för oss. För det gör de! De stjäl vår energi, de påpekar våra brister, de hindrar oss från att göra saker, de får oss att tvivla på våra förmågor och så vidare.

En klok person fick mig att inse att jag är en busschaufför. Mitt liv är som en buss och jag är chauffören. Bussen är full av passagerare och en del av dem är stökiga och högljudda, andra är sarkastiska och oförskämda. Det finns några som visar uppskattning och de vill man ju ha fler av men många är gnälliga, ifrågasättande och till och med nedvärderande. Det är jag som kör och jag vet vart jag är på väg. Då kommer det fram passagerare och stör mitt i färden.
- Är du säker på att det här är den bästa vägen?
- Du är inte särskilt bra på att köra fort, du!
- Du är så tråkig, kan du inte vara lite roligare?!
- Du kommer aldrig att klara den där uppförsbacken!

Hur ska jag nu göra? Vad ska jag göra med denna skara? De ifrågasätter och de är nedvärderande....jag har lust att slänga av dem!!! Det är bara det att de kliver på igen vid nästa hållplats... Jag måste alltså lära mig att hantera situationen. Jag måste hitta ett sätt att bemöta deras kommentarer. Passagerarna finns där, kommer att vara kvar där och de till och med behövs där. Problem uppstår först om jag låter mig styras av deras negativa kommentarer.
Den här bilden har hjälpt mig mycket i mitt arbete med att hantera mina negativa tankar. Jag har tränat mycket på att identifiera de här passagerarna. Tidigare tog jag passagerarnas kommentarer som sanningar många gånger. Jag lät dem påverka mina beslut om vilken väg jag skulle ta, hur fort jag borde köra, var jag skulle stanna och jag blev osäker på om mina val var så bra.

Numera när en negativ tanke försöker få fäste i mitt huvud så ser jag den i vitöga och säger med bestämd röst: " Hörrudu! Det är jag som kör den här bussen och ska du följa med så får du allt gå och sätta dig igen! "








4 kommentarer:

  1. Jätte bra historia. Principen funkar även under ett maraton lopp. Man ger sina negativa tankar ett namn sedan när "Tommy Trötthet" dyker upp så säger man, "Jaha, är det du Tommy. Jag har inte tid för dig just nu. Kom tillbaks lite senare." Då har man inte bara ignorerat känslan. Man erkänner att den finns men låter inte den få fäste. Man skickar den vidare.
    När de positiva tankar kommer kan man njuta av dem.

    SvaraRadera
  2. Det vi fäster vår uppmärksamhet har en tendens att öka och växa i omfattning. Tänk att vi faktiskt har makten att bestämma vem som kliver på vår egen buss... det är coolt!!!

    SvaraRadera
  3. Jättebra skrivet :) Så beskrivande. Många fina bilder o dikter har du här på din blogg :) Vänliga hälsningar Susanne o tack för besöket :)

    SvaraRadera