tisdag 27 september 2011

Kasta bort dina bekymmer

Ibland har symbolhandlingar ett viktigt och stort värde. Det är inte alltid man förstår det förrän man själv har varit med om det.

En dag för några år sedan berättade en person för mig hur man bokstavligen kan kasta bort sina bekymmer. Vi stod vid en strand och personen talade om för mig att jag skulle ta upp en sten. Storleken på stenen skulle jag själv bestämma men den kunde gärna symbolisera tyngden eller storleken på de bekymmer jag ville bli av med. När jag hade valt sten fortsatte instruktionerna. Nu skulle jag med stenen i handen, tyst för mig själv, formulera vad som bekymrade mig. När jag  var klar med det skulle jag med kraft kasta ut stenen i havet.

Jag gick och ställde mig för mig själv en bit bort, vägde stilla stenen i handen och satte ord på vad som bekymrade mig. Jag höjde  armen och kastade allt vad jag kunde, stenen flög genom luften och med ett plask gick den igenom vattenytan. Det var härligt att stå där och kasta stenen, den symboliska handlingen var så tydlig.  En känsla av befrielse infann sig, en lättnad efter att ha blivit av med en börda. Nu har jag kastat bort det jag inte vill ha kvar!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar