onsdag 5 september 2012

I blickfånget

~~

Jag har inte skrivit så mycket här på sista tiden, det har däremot blivit fler bilder. Jag har tagit med mig min lilla kamera på mina promenader och upptäckt att jag mår så otroligt bra när jag har fotograferat. Det är ett bra sätt att vara "mindful" eller ha medveten närvaro, som det heter på svenska.
Det går inte att tänka på annat när man ska ta en bild av en larv som kryper runt på en blomma. Vill jag få en bra bild krävs tålamod, koncentration och ett inre lugn. Samtidigt måste man fånga tillfället för det kommer inte tillbaka. När man börjar se sig om efter motiv att fotografera blir man medveten om alla färgnyanser och skuggor, hur ljuset faller, mönster och kontraster. Små djur som man aldrig tidigare sett, brytt sig om eller lagt märke till finns plötsligt lite var stans. Man inser att de snabba stegen skrämde bort fåglarna som satt så stilla på stenarna vid vattenbrynet... tänk vilken fin bild det hade blivit.

Min fotografering har helt enkelt blivit viktig, för mig själv. Med hjälp av kameran har jag hittat ett sätt att få återhämtning, mental vila och stimulans på samma gång. Ikväll blev det fokus på ljuset. Det drog in moln, som byggdes upp på höjden och så småningom blev himlen mörk, så mörk, av svarta regntyngda moln.
Men innan dess så lyste solen, dold bakom moln, med strålar som räcker bortom....




~~


3 kommentarer:

  1. När jag läser din text kommer jag på mig själv med att nicka hela vägen igenom. För så är det. Just så! " ... återhämtning, mental vila och stimulans på samma gång." Just så!
    Torsdagshälsningar!

    SvaraRadera
  2. Nickar instämmande som Eva, naturen läker mycket. Tydligt och bra skrivet! Bilder talar.

    SvaraRadera
  3. Tack för din kommentar hos mig och vilken fin triss du fått ihop med kornas hemfärd.

    Som du skriver så är det väldigt läkande att gå runt o använda fotografiska ögon. Ibland har man inte kameran med sig men man sparar vackra bilder i sitt eget minne ändå... som man kan ladda sina mentala batterier med ändå

    SvaraRadera