måndag 4 oktober 2010

Drömbild

När första barnet föddes fanns det bilder om mitt liv
ett hem där barnen kom och gick och lekte utan kiv

Jag ville va en mamma som öppnade min dörr
och bjöd på varma bullar och småkakor, som förr

Men Bullerbyn är saga och inte verklighet
fast bilderna de hade jag som mått på kvinnlighet

När barnen springer in och ut och dörren går i ett
så märker jag att det jag drömt är inte det jag sett

Med huset fullt av ungar som låter högt och svär
så undrar jag hur sjutton min drömbild blev så här?

Jag skulle stå med förklä' och bjuda hembakt bröd
men jag orkar inte stimmet, o hjälp mig ur min nöd

Min önskan om att vara en mor som orkar allt
den gjorde att jag glömde att hålla huv'et kallt

Nu har jag sakta insett att bull-mor är jag ej
men också har jag lärt mig att jag är helt okej

~~

1 kommentar: