fredag 8 oktober 2010

Det här ska bli den bästa dagen!

Ibland får man en låt på hjärnan. Oftast är det bara en strof eller en refräng som går runt runt och det går inte att sluta tänka på den. Det händer att vi går och nynnar på den där melodin och ibland även brister ut i högljudd sång. Det som är vanligast är nog ändå att det maler på inne i huvudet på oss. Det kan vara både härligt och irriterande - kanske beror det på vilken melodi eller textrad det är som maler på....

Texten eller orden blir som mantran som återkommer hela tiden. Ibland är det verkligen märkliga ordval som fastnar och det kan kännas lite lustigt när man tänker efter vad som sjungs inne i huvudet. Andra gånger kan det vara ord som har en oerhört stor betydelse på ett eller annat sätt.

Jag tänker att det här är precis som med alla de tankar som far genom huvudet på oss både medvetet och omedvetet. Vissa tankar maler på och maler på. De släpper inte taget. Envisa passagerare alltså! Tankarna påverkar oss. Det fantastiska är att vi också kan påverka våra tankar. Det är inte alltid så lätt men det går att träna på det.

Tidigare har jag skrivit om att vara busschaufför och det är ett gediget arbete att hantera alla passagerare / negativa tankar. I morse hade jag en som påstod att jag inte skulle få något gjort idag även om jag försökte. Samtidigt hörde jag refrängen på en av Marie Fredrikssons låtar, "Den bästa dagen" som gick runt i mitt huvud. Jag kände att jag behövde lite hjälp med den där negativa passageraren. Jag letade upp låten, tryckte på repeat och lät den strömma ut genom högtalaren på riktigt hög volym om och om igen. Jag kände hur jag blev gladare och fick mer energi för varje gång låten började om.

Efter den kicken tog jag en rask promenad i 35 minuter och då bestämde jag att det här blir en riktigt bra dag! Jag kommer att kunna ta dagens motgångar på ett bättre sätt för jag har valt att tänka att detta är en bra dag. Det funkar inte alltid, det har jag erfarit under många år, men idag gör det det! Så idag har vi allsång i bussen och alla skrålar med: Idag ska bli den bääääästa dan i mitt liiiiiiv!!!


1 kommentar: